دانلود بررسی شهرنشینی و شهرگرایی در ایران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان araaam.loxblog.com و آدرس araaam.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
فهرست مطالب: دانلود بررسی شهرنشینی و شهرگرایی در ایران

تاریخ ایجاد 28/06/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ:    قیمت: 4300 تومان     تعدادمشاهده  1  


شهرنشینی و شهرگرایی در ایران
 
شهرنشینی و شهرگرایی در ایران
 
 
بخشی از مطالب:
بررسی تاریخچه شهرنشینی در دنیا نشان می دهد که ایران دارای قدمتی طولانی در تاریخ شهرنشینی جهان است. با وجود اینکه قبل از ساسانیان ، شهرنشینی با تشکیل حکومت مادها آغاز شد و در دوره سلوکیان ، شهرهای خود فرمان و مستقل ظاهر شدند (اشرف ، 1353) با این حال بیشتر شهرهای دوره باستانی در زمان ساسانیان به وجود آمده اند. طبق مطالعات لکارت بسیاری از شهرهای بزرگ ایران یا در دوره ساسانیان بنا شده اند (مانند قزوین ، نیشابور ، اردبیل و تبریز) ، یا اینکه در این دوران گسترش و رونق یافته اند ، که شهرهایی چون شیراز ، کرمانشاه ، یزد و کرمان را شامل می‌شود (در کوش ، 1364). 
به طور كلي جمعيت كشور ايران را مي‌توان به سه نوع جامعه تقسيم كرد: جامعه عشايري جامعه روستايي و جامعه شهري. هر كدام از جوامع مزبور داراي خصوصياتي خاص است. عشايربه گروهي از مردم گفته مي‌شود كه به شيوه‌اي خاص زندگي مي‌كنند و به توليدات دامي مي‌پردازند، به عبارت ديگر به بخشي از معيشت شباني و شبانكاري دارند و كوچ نشين و چاردنشيني هستند.
 
در ايران روستات به محل يا مكاني كفته مي‌شوئد كه داراي جمعيتي محدود است و بيشترمردم آن به امور كشاورزي (سنتي، نيمه سنتي و صنعتي) مي‌پردازند و درآمد آنان از طريق كشاورزي حاصل مي‌شود.
شهري شدن، يك تحول سياسي و پويا و تغيير اجتماعي مهم محسوب مي‌شود كه نهادهاي اجتماعي را دگرگون مي‌كند. بنياد شهرهاي نوين (مدرن) در اروپا از دوره‌ي انقلاب صنعتي گذاشته شد. با مهاجرت از روستا به شهر و از ميان رفتن نظام فئودالي، كم‌كم شهرهاي بزرگ در غرب گسترش يافت.
بررسي موجود نشان دهنده كه رشد شهرنشيني در بسياري از كشورهاي آسيايي تحت تأثير دو عامل بوده است:
۱٫رشد درون‌زا: در رشد درون‌زا بسياري از شهرهاي آسيايي تحت تأثير عوامل داخلي نظير صنايع دستي و سنتي، ويژگي‌هاي ساختاري شهري و فعاليت‌هاي اقتصادي داخلي، رشد پيدا كرده است، مانند شهر كاشان.
۲٫رشد برون‌زا: برخي از شهرهاي كشورهاي آسيايي از جمله ايران تحت تأثير عوامل خارجي و برون‌زا رشد كرده است. براي مثال قبل از انقلاب اسلامي شهر آبادان تحت تأثير عوامل خارجي از جمله نفت و ارتباط اين شهر با مادر شهرهاي (متروپل) كشورهاي توسعه يافته، رشد و گسترش يافت.
۳٫در آسيا جريان شهري شدن متفاوت از اروپا بود، بنابراين شهري شدن آسيا با سرعت بيشتري اتفاق افتاد. «در طول قرن ۱۹ جمعيت شهري اروپا از ۵/۵ ميليون نفر به ۴۸ ميليون نفر رسيد، ولي در آسيا از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ از ۵/۱۹ ميليون نفر به ۱۰۵ ميليون نفر بالغ شد، يعني حدود ۸۹ ميليون نفر در عرض ۵۰ سال اضافه شد، بنابراين تدريجي بودن اين جريان در اروپا همگام با تحولات اقتصادي و اجتماعي به وجود آمد، اما در آسيا مهاجرت به شهر، اغلب به علت فقر و اضمحلال شيوه‌ي توليد روستايي و جذابيت شهرها انجام گرفت.»
 


کلمات کلیدی مرتبط:
شهرنشینی و , شهرگرایی در , ایران , ,شهرنشینی و شهرگرایی در ایران , , , , , , تاریخچه شهرنشینی ,شهرنشینی جهان , ,شهري شدن، , شهرهاي بزرگ در غرب گسترش يافت. , ,شهرنشيني , شهرهاي (متروپل) ,كشورهاي توسعه يافته، ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی اصول طراحی شهرهای معاصرپاورپوینت
دانلود بررسی توسعه پایدار شهری پاورپوینت
دانلود بررسی سازمان فضایی شهری ،فایل پاورپوینت
دانلود بررسی دیاگرام فضا در معماری پاورپوینت
دانلود بررسی پایداری کلانشهرها در فرامنطقه و جهان پاورپوینت
دانلود بررسی سیل در شهرپاورپوینت
پاورپوینت بررسی سیر تحول فضای شهری در غرب
پاورپوینت بررسی عناصر بصری
پاورپوینت بررسی فضای شهری فلکه ولیعصر تبریز
دانلود بررسی برنامه ریزی شهرهای جدیدپاورپوینت
پاورپوینت بررسی تفکیک زمین
دانلود بررسی فرایند طراحی شهری پاورپوینت
دانلود بررسی تاسیسات شهری فایل پاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل شکل و فرم شهرپاورپوینت
دانلود بررسی پاورپوینت با موضوع قنات، پاورپوینت
دانلود بررسی فایل برنامه‌ریزی کاربری اراضی زمین، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی پلازا یا میدان عمومی ( Plaza ) در طراحی فضای سبز شهری و طراحی پارکها
دانلود بررسی فایل فضای شهری میدان توپخانه(امام خمینی) شهر تهران، پاورپوینت
پاورپوینت بررسی ضوابط و مقررات شهرسازي و معماری بناهای مسکونی




:: برچسب‌ها: دانلود بررسی شهرنشینی و شهرگرایی در ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : aram
ت : پنج شنبه 7 تير 1397
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');