دانلود بررسی شاه عبدوالعظیم _ شهر ری پاورپوینت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان araaam.loxblog.com و آدرس araaam.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
فهرست مطالب: دانلود بررسی شاه عبدوالعظیم _ شهر ری پاورپوینت

تاریخ ایجاد 11/09/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 48   قیمت: 9300 تومان     تعدادمشاهده  3  


پاورپوینت بررسی شاه عبدوالعظیم _ شهر ری
 
 
 
بخشی از مطالب:
 
 
حرم شاه‌عبدالعظیم (یا عامیانه آن، شابدلعظیم) محل دفن عبدالعظیم حسنی است که در شهر ری (در جنوب تهران) قرار دارد. این آرامگاه مربوط به دوره ایلخانی - دوره صفوی - دوره قاجار است. 
–آشنایی با شهرری
 
–ری باستان
ری كه اكنون آثار بازمانده آن در شش كیلومتری جنوب شرقی تهران بچشم می خورد از نظر قدمت با نینوا و بابل هم عهد بوده و از نظر عظمت، از مهمّترین بلاد سده های نخستین اسلامی بشمار می آمده است . جز بغداد و نیشابور شهری با آن قابل رقابت نبوده است . باید به حق ری را مادر تهران دانست . بنای اوّلیه و هسته اصلی این شهر كهن در اطراف چشمه علی واقع بوده است . در نزدیكی این چشمه، تپّه هائی وجود دارد كه بسیار كهن و باستانی است .
در كاوشهای علمی كه بعمل آمده معلوم گردیده در دل آنها آثاری نهفته است كه از تمدنی كهن داستانها دارد . ضمن كاوشهای علمی كه بسال ۱۹۳۵ میلادی در دامنه جنوبی كوه چشمه علی و اراضی مشرف به باغ صفائیه بعمل آمد، ظروف منقش سفالین مربوط به حدود چهار تا شش هزار سال پیش پیدا شد و نشان داد كه در كنار و امتداد این چشمه قدیمی ، انسانهای متمدنی زندگی می كرده اند ، و اینها همان سكنه نخستین پهنه ری هستند.
 
  جغرافیای ری :
طول شرقی ری، ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه به مبدأ گرینویچ، و عرض شمالی آن، ۳۵ درجه و ۳۸ دقیقه است. بر طبق تقسیم بندی قدما ری از اقلیم چهارم به حساب می آمد كه اشرف اقالیم است.
محدوده شهر از شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به كهریزك ، از شرق به محلّه ۱۳ آبان و از غرب به دولت آباد منتهی می شود و دارای سه بخش به نام های : مركزی، فشایویه، كهریزك و شش دهستان: حسن آباد، وهن آباد، قلعه نو، كهریزك، فشایویه، غنی آباد و سه شهر به نام حسن آباد، كهریزك و باقر شهر است.
شهرت اصلی شهرری بیشتر به خاطر وجود بارگاه ملكوتی حضرت عبدالعظیم  علیه السّلام در آن بوده است . به طوریكه تا سال ها پیش از آن به ( شاه عبدالعظیم ) یاد می شد ، ضمن اینكه این شهر از قدیمی ترین مناطق كشور نیز به شمار رفته ، آثار باستانی فراوانی را در خویش جای داده است . در واقع شهرری را می توان مادر تهران دانست امّا با گسترش تهران و انتخاب آن به عنوان پایتخت ، از توجّه به ری كاسته شد و به ویژه در سال های پایانی حكومت پهلوی ، این منطقه نیز همچون سایر مناطق جنوبی تهران به فراموشی سپرده شد و اقدام چندانی برای محرومیّت زدایی از آن به عمل نیآمد.
قسمت اعظم شهر ری در جنوب كوه بی بی شهربانو افتاده بوده است .
اصولاً پهنه شهر باستانی ری از نظر قدمت و نوی به دو بخش تقسیم می شود:
 
– ری كهنه باستانی
 
۲- ری مستحدث ادوار بعد (به عهد اسلامی )
بخش اوّل: ری ” پیش از اسلام” آن قسمت از شهر ری است كه در جنوب چشمه علی میان باروی عظیم و پهناوری كه بزمانهای پیش از اسلام پی افكنده شده، واقع بوده است و آنرا ” ری برین” یا ” ری علیا” می گفته اند و اندك اندك از سوی جنوب شرقی گسترش می یافته است .
بخش دوّم : ری قرون اسلامی ، آن قسمت است كه در جنوب شرقی بخش نخستین ، و جنوب كوه بی بی شهربانو بنیاد یافته بوده است و آنرا ” ری برین” یا ” ری سفلی” می نامیدند. و برگرد آن خندقی وسیع حفر كرده بوده اند .) .
نام های ری :
پیش از اسلام : در كتاب توبیت (Tobit) از ضمائم غیررسمی منسوب به تورات نام ری بصورت “راكس” (راجس) و در ژویت (Tuditn) یكی دیگر از ضمائم تورات به نام “راگو” در اوستا “رغه” در كتیبه بیستون “رگا” آمده است.
به زمان ساسانیان آنجا را ” ری، ری اردشیر، رام اردشیر، ریشهر و نیز رام فیروز” می نامیدند.
 
معماری و ساختمان
 
آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم علیه السّلام همانند دیگر زیارتگاه های بزرگ و معتبر در آغاز امر، شامل بنای حرم یعنی قسمت اصلی و مركزی آن بود و به تدریج در طول سده های مختلف بناها و متعلّقات دیگر متّصل بدان و پیرامون آن احداث شد و بصورت مجموعه بزرگ كنونی مشتمل بر حرمها، رواقها، مسجد ،ایوانها، صحن ها و دیگر آثار مربوطه و وابسته به آن در آمد كه بقاع (دوبقعه) امامزاده حمزه علیه السّلام و امامزاده طاهر علیه السّلام نیز در همین مجموعه قرار دارد.
بنای اصلی و نخستین این آستان یعنی حرم آن در نیمه قرن سوّم هجری توسّط ” محمّد پسر زید داعی علوی” تعمیر اساسی یافت و درگاه اصلی ورودی آن كه در سمت شمال واقع است، نخست به فرمان پادشاهان آل بویه و سپس به همّت مجدالملك قمی تكمیل گشت و آذین یافت.
بنای حرم در قسمت پائین به شكل چهارضلعی و اندازه هر ضلع حدود هشت متر است و مانند همه بناهای سلجوقی بر فراز چهار گوشه حرم چهار گوشواره یعنی چهار طاق مورّب احداث نموده اند و قسمت بالای آن را نیز بصورت هشت ضلعی ترتیب داده اند و بالاتر از قسمت هشت ضلعی، با احداث طاق بندی های كوچك آن را به شانزده ضلعی تبدیل و بدین نحو زمینه را برای ایجاد پوشش گنبدی فراهم ساخته اند. (درون حرم در حال حاضر مزین به آینه كاری می باشد) پوشش زرّین گنبد شامل ” طاق ضربی مدوّر” و گنبد بالایی آن با ساقه و بدنه بلند بصورت ” مخروطی یا هرمی” بوده كه در زمان شاه طهماسب صفوی تغییر شكل یافته است.


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت ,بررسی ,شاه عبدوالعظیم _ , شهر ری , , , , , , , ,حرم شاه‌عبدالعظیم (یا عامیانه آن، شابدلعظیم) محل دفن , عبدالعظیم حسنی , ری (در جنوب , تهران) , ایلخانی - دوره صفوی - دوره قاجار است. ,–آشنایی با شهرری , ,–ری باستان , , , ,– ری كهنه باستانی , , , ری مستحدث ادوار بعد (به عهد اسلامی ) , , ,
مقالات مرتبط در این دسته
دانلود بررسی زیارتگاهی به قد مت ۱۲ قرن پاورپوینت
دانلود بررسی نقد مسجد امام اصفهان پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد امام اصفهان پاورپوینت
دانلود بررسی تحلیل بنای امامزاده حسین(ع) قزوین پاورپوینت
دانلود بررسی حسینیه امینی های قزوین پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد رحیم خان اصفهان پاورپوینت
دانلود بررسی معماری تزئینی پاورپوینت
دانلود بررسی معماری مساجد ایران و جهان پاورپوینت
دانلود بررسی معماری و شهرسازی اسلامی از دیدگاه قرآن ، متون اسلامی و پیشوایان دینی پاورپوینت
دانلود بررسی جلوه‌های معماری و تزئینی بقعه امامزاده محروق نیشابورپاورپوینت
دانلود بررسی شیخ بهائی پاورپوینت
دانلود بررسی آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد جامع فرومدپاورپوینت
پاورپوینت بررسی معماری کلیسای جامع ملی غنا در آکراس
دانلود بررسی سیر تحول مسجد جامع اصفهان پاورپوینت
دانلود بررسی مسجد جامع ورامین پاورپوینت
دانلود بررسی امام زاده حسین پاورپوینت
دانلود بررسی مسجدالنبی قزوین پاورپوینت
دانلود بررسی نقد بنای مسجد جامع عتیق قزوین پاورپوینت




:: برچسب‌ها: دانلود بررسی شاه عبدوالعظیم _ شهر ری پاورپوینت ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : aram
ت : یک شنبه 11 آذر 1397
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');